У данашње време, готово да не постоји особа која се није сусрела са проблемом бола у леђима.

Било да се ради о акутним стањима или случајевима хроничног бола, стручњаци су сагласни да је модерни начин живота његов главни узрочник.

Уколико сте и сами суочени са овим нимало пријатним здравственим проблемом, вероватно сте се запитали да ли постоји учинковит начин да га превазиђете.   

Помисао на инвазивне медицинске процедуре засигурно није оно за чиме бисте најпре посегнули. Различити лекови против бола, о чијем штетном дејству често слушамо, доносе само привремено олакшање, али никако не представљају трајно решење.

Заправо, један од најефикаснијих начина да се ослободите тегоба које ометају ваше нормално функционисање јесу вежбе за леђа. 

Да би се остварио максималан учинак различитих врста вежби за леђа, потребно је одабрати праве вежбе и спроводити их на правилан начин током одговарајућег временског периода.

У центру Зона Комфора овај циљ остварујемо са највишим степеном успеха, а наши пацијенти се својим активностима враћају са огромним олакшањем и еланом. 

Зато је важно да сами донесете одлуку и активно се укључите у процес чије ћете бенефите засигурно осетити. Вежбе за леђа би требало да постану саставни део ваше дневне рутине, а удруженим снагама ћемо учинити да се осећате много боље и побољшате свој стил и квалитет живота.

Када се јавља потреба за вежбама за леђа?

Да би функционисао правилно, наш скелетно-мишићни систем захтева од нас да будемо физички активни, непрестано га јачамо и одржавамо у правилном положају.

Ипак, знамо да је ово превелики изазов за многе од нас – сви ти сати које проводимо за канцеларијским столовима, за воланом аутомобила и другим активностима које захтевају дуготрајно седење, остављају дубок траг на опште стање нашег кичменог стуба, зглобова и мишића. 

Осим недовољног нивоа физичке активности и многобројних сати седења у неправилном положају, проблеми бола у леђима могу бити узроковани и генетским предиспозицијама, т.ј. урођеним деформитетима кичменог стуба.

Сви ови фактори заслужни су за настанак бројних стања која поред бола укључују и укоченост, ограничену покретљивост или нагомилану тензију и притисак у појединим деловима тела.

Шта ове вежбе укључују?

Одлука да се посветите сопственом здрављу и побољшате га први је и важан корак који сте предузели.

Посета вашем терапеуту како бисте започели циклус одговарајућих вежби полазна је тачка у процесу вашег опоравка, а информације и упутства која ћете добити представљају важне смернице.    

Након детаљног увида у ваше стање и проблем са којим се јављате, Ваш терапеут ће дизајнирати персонализовани план вежби које ће бити усмерене на проблематична места, али и друге делове тела чије се стање може значајно поправити.

Шрот програм и терапија - Зона Комфора - Центар за киропрактику и терапије и масажу
Вежбе по Шрот програму

Вежбе ће имати максималан ефекат искључиво ако се изводе на правилан начин, ако је њихов интензитет и трајање прецизно прилагођен индивидуалним потребама сваког пацијента.

Због тога је стручни надзор искусног и квалификованог терапеута један од кључних елемената читавог процеса опоравка. 

Различити програми вежби намењени су третирању широког спектра стања, а спроводе се већ дуги низ година и постижу одличне резултате. Вежбе по Шроту један су од програма који дају добре резултате у случају стања каква су сколиоза, кифоза и лордоза.

Које врсте вежби за леђа постоје?

Проблеми са кичменим стубом и мишићима могу се јавити у различитим зонама. Поред извесног броја вежби које су због своје ефикасности примењиве у широком спектру стања, постоји и низ посебно дизајнираних вежби које су усмерене на појединачне делове леђа (нпр. доња леђа, рамени део, вратни део) и проблеме типичне управо за поменуте делове.

Вежбе за кичму

Болови и проблеми везани за кичмени стуб захтевају медицински надзор.

Редовно и правилно вежбање представља саставни део третмана којима се оваква врста проблема третира.

Међутим, уколико је временски ограничено само на период док је бол присутан, ефекат ове врсте вежби за кичму неће потрајати.

Вежбе за кичму усмерене су ка постизању неколико циљева.

Пре свега, применом ових вежби тежи се да се оствари што већа покретљивост кичме.

Поред тога, настоји се да се ојача леђна и трбушна мускулатура, која служи као главна потпора нашем кичменом стубу.

Вежбање по Шрот програму - Зона Комфора - Центар за киропрактику и терапије
Вежбање по Шрот програму

За крај, овакве вежбе имају за циљ превенцију појаве бола у леђима, поправљање држања и одржавање доброг општег здравственог стања. 

Спектар вежби за кичму је заиста широк.

Изводе се у различитим положајима, са или без оптерећења, а свака има за циљ активирање појединачних или група мишића. Правилно извођење, број понављања и серија важни су фактори за успех комплетног програма.

Вежбе за врат

Најбоља превенција проблема везаних за вратни део кичме огледа се у правилном држању.

Ова врста добрих навика стиче се још у детињству.

Нажалост, данас смо често сведоци да неправилно држање преовладава, те не чуди да су проблеми који се јављају у вратном делу кичме учестали, а често и прилично озбиљни. 

С обзиром да велики део времена проводимо у седећем положају, да врат не би био изложен прекомерном притиску, потребно је да кичмени стуб одржи природну закривљеност, врат мора остати у неутралном положају, а брада паралелна са подом.

Међутим, врло су ретке ситуације у којима успевамо да тело одржимо у поменутом положају. 

Вратни део кичменог стуба изложен је великом напору приликом извођења свакодневних радњи какве су употреба телефона, рачунара, вожња, или уобичајени кућни послови.

Другим речима, чиме год да се бавимо, вратни део наше кичме изложен је великој количини притиска. Зато се у врату јавља бол, укоченост, нагомилана тензија и огрничен опсег покрета. 

Постоји неколико најчешће примењиваних врста вежби којима се може постићи побољшање у вратном делу кичме.

Важно је да се спроводе лаганим до умереним интензитетом, уз правилно дисање и кратке паузе између понављања. 

Циљ вежби за врат

Вежбе за врат имају неколико главних циљева: разгибавање, повећавање покретљивости и јачање вратних мишића.

Ваш терапеут ће одредити дужину трајања појединачних серија вежби и број њихових понављања, а кратка пауза се препоручује измећу различитих вежби.

Оно што треба да знате јесте да се вежбе за врат базирају на неколико врста покрета: флексија и екстензија (покрети који подразумевају савијање и забацивање главе), а ту су још и ротација и бочна флексија (која укључује бочно савијање главе).

Такође, можемо направити разлику између статичких и динамичких вежби. У првом случају, покрети се изводе уз задржавање од минимум 5 секунди, док у другом случају нема зaдржавања приликом извођења покрета.

Вежбе за доња леђа

Болови у леђима јављају се често још у раној животној доби, а како је већ поменуто, узрокују их прекомерно седење, дуготрајно ходање, велики физички напор, лош положај за време спавања, лоше држање. 

Значај редовне физичке активности да би се предупредио настанак ових проблема од огромног је значаја.

Нажалост, тога најчешће постајемо свесни тек када проблем поприми озбиљне размере и почне нас спречавати у нормалном функционисању.

Уколико се бол у овом пределу јавио и постао интензиван, време је за посету вашем терапеуту.

Добре вести су да се вежбама постижу одлични ефекти када је у питању отклањање ове врсте бола и поправљање покретљивости.

Припремите се на различите типове како вежби истезања, тако и вежби јачања мускулаторног система овог дела леђа.  

Вежбе за горњи део леђа

Када говоримо о болу у горњем делу леђа, мислимо пре свега на бол који се јавља у пределу између лопатица, а неретко се шири и на вратни и рамени део.

Кифоза и Лордоза Лечење и Вежбе - Зона Комфора

Најчешће настаје као последица неколико фактора, међу којима су најзаступљенији дуготрајно седење у неправилном положају, са вратом истуреним унапред и повијеним раменима. 

Слабија циркулација, нагомилавање соли и смањена проходност крвних судова често само погоршавају постојеће стање.

Проблеми у грудном делу леђа узрокују вртоглавице, главобољу, доводе до лошег сна и расположења. 

Вежбе за горња леђа најпоузданији су начин решавања поменутих поблема на дуге стазе.

За разлику од употребе медикамената који неће поправити нарушени образац правилног држања, вежбе ће допринети побољшању стања у коме се скелетно-мишићни систем налази, уз отклањање бола и притиска и повећање покретљивости.

Вежбе за леђа код куће

У идеалном случају, вежбе за леђа служе нам као ефикасна превенција када су у питању проблеми скелетно-мишићног система.

Међутим, само мали број људи се у свакодневним околностима придржава овакве здраве рутине.

Када бол у леђима постане интензиван и јавља се готово без изузетка, бићемо принуђени да се што хитније позабавимо постојећом ситуацијом. 

Посета терапеуту и израда плана вежбања упознаће нас са типовима вежби погодних за решавање конкретног проблема.

Веома је важно усвојити правилан образац извођења сваке од њих, како би њихова учинковитост била максимална. Поред одређеног планираног броја посета терапеуту, вежбање код куће је пожељно и препоручљиво.

Вежбе код куће представљају одличан начин да се оствари континуитет у примени конкретних вежби.

Посета терапеуту понекад ће изостати јер нам време и/или финансије неће дозволити да их реализујемо довољно често.

У оваквим ситуацијама, вежбање код куће биће од велике важности и донети мноштво бенефита.

Вежбе за отклањање деформитета кичменог стуба

Деформитети кичменог стуба присутни су код људи различите старосне доби.

Настају често у детињству и периоду убрзаног раста, а временом могу попримити озбиљнији облик и значајно угрозити здравље.

Најраспрострањенији деформитети кичменог стуба укључују сколиозу, кифозу и лордозу.  Више о сколиози смо писали и тај текст можете да прочитате овде. Док о кифози и лордози сазнајте више читајући овај текст.

Улога вежби у отклањању последица оваквих деформитета је веома значајна. Оне могу спречити погоршање постојећег стања, а њихов главни циљ јесте јачање мускулатуре и поправљање општег држања. 

Девојка Седи Прекрштених Ногу, док Десном Руком Гура Ногу ка Унутра и Ротира Лево Раме.

Вежбе ове врсте спроводе се на индивидуалној основи. Другим речима, дизајниране су тако да се циљано примењују на одређеном делу кичменог стуба, а прилагођене су индивидуалним потребама и стању пацијента. 

Овакве вежбе подразумевају неколико врста активности – од вежби правилног дисања, до истезања, вежби правилног држања и јачања мишића.

Која врста вежби је најбоља за мој проблем?

Чак и када се јаве са истом врстом проблема, важно је имати на уму да не постоје два пацијента са идентичним симптомима, узроцима тегоба и општим стањем.

То указује на значај индивидуалног приступа у отклањању последица бола у леђима применом различитих типова вежби. 

Детаљна дијагностика један је од главних предуслова за успешност различитих врста третмана, па самим тим и вежби.

Упознавање са свим аспектима вашег проблема, начина живота и општег здравственог стања представља полазну тачку у изради плана вежби. Тај учинак се прати током одговарајућег временског периода.

Закључак – Здравље нема цену

Брига о сопственом здрављу сакако би требало да буде главни приоритет модерног човека.

Ипак, чини се да нас управо модерни стил живота спречава да се на прави начин посветимо себи.

Прекомерни рад, стрес, недостатак физичке активности и лоша исхрана резултирају мноштвом здравствених проблема. Најчешћи проблеми су они везани за скелетно-мишићни систем.

Од огромне је важности да заузмемо проактиван став када су поменути проблеми у питању.

Запамтите – не мора свака вежба да вам прија по сваку цену.

Вежбање треба да представља пријатно и безболно искуство. Уколико имате било какве недоумице, слободно нас контактирајте. Помоћи ћемо Вам да усавршите вежбе у пракси, јер наше стручно особље центра Зона Комфора је ту за Вас.